context aware design
groepsproject

Help, er is een noodsituatie..….

01

opdracht

Voor dit project hebben wij een opdracht gekregen van het ROC Mondriaan. De opdracht was om een app te ontwikkelen die bijdraagt aan het snel contact leggen met een bedrijfshulpverlener  of beveiliger bij een noodsituatie. Ook is het hierbij de bedoeling dat de studenten en medewerkers informatie en instructies krijgen over de noodsituatie.

02

onderzoeksvraag

Hoe kunnen studenten, docenten en medewerkers van het ROC Mondriaan via een app op een snelle, gebruiksvriendelijke manier geïnformeerd worden tijdens een noodsituatie en aangeven dat er een noodsituatie plaatsvindt?

03

Onderzoek

Om de hoofdvraag te beantwoorden hebben we eerst onderzoek gedaan naar verschillende aspecten zoals: de organisatie, doelgroep, sensoren (smartphone), psychologie en de concurrenten. Ik heb mij vooral gefocust op de organisatie en de sensoren. 

04

Concept

Met alle informatie uit het onderzoek hebben we eerst allemaal zelf een concept bedacht. Uiteindelijk hebben we met verschillende aspecten uit elk concept het definitieve concept vastgesteld. Deze wordt onderaan de pagina omschreven. Dit concept hebben we uitgewerkt in een concrete scenario en een storyboard. Ook hebben we systeemeisen vastgesteld, hier heb ik vooral aan gewerkt. 

05

design

Voor het concept hebben we daarna schetsen gemaakt, deze zijn later uitgewerkt in wireframes. De wireframes zijn uiteindelijk uitgewerkt tot het hi-fi prototype. Tussen deze stappen door hebben we ook verschillende testen gedaan zoals een heuristic evaluation en een usability test. 

Verder hebben we ook de design principles, flowchart en een stylguide gemaakt om voor ons zelf een extra duidelijk beeld te krijgen. Ik heb mij gefocust op de design principles, de verschillende testen, en de keuzes/onderbouwing van het design. Hieronder is het ons uiteindelijke prototype stap voor stap uitgelegd met de bijbehorende schermen. 

Stap 1

De gebruiker opent de app, hierbij kan hij gelijk op de noodgeval knop drukken, als dit nodig is. Als hij hier op gedrukt heeft komt hij bij het tweede scherm aan. Hier heeft hij de optie om 112 te bellen of om een school hulpverlener op te roepen. 


Stap 2

Wanneer de gebruiker op de blauwe knop heeft gedrukt komt hij bij het volgende scherm. Op dit scherm kan de gebruiker aangeven wat voor noodsituatie het is. Wanneer de gebruiker een noodsituatie heeft aangegeven, krijgt de gebruiker meerdere vragen over de noodsituatie die hij met ja, nee of ik weet het niet kan beantwoorden. Het is voor de gebruiker ook mogelijk om de vragen over te slaan en gelijk naar de instructies te gaan. De ingevulde vragen worden doorgegeven aan de BHV’er en/of beveiliger. 

Stap 3

Na de vragen ingevuld te hebben komt de gebruiker bij de instructies. Hier worden instructies getoond aan de hand van de ingevulde vragen. Bij brand wordt door middel van AR een route naar de uitgang getoond.

Overige functies

Verder is het ook nog mogelijk om filmpjes en foto’s van de noodsituatie te delen. Dit kan voor het ROC Mondriaan handig zijn, zodat deze achteraf kan zien wat er tijdens de noodsituatie gebeurd is.